ΠΙΣΤΑ ΣΠΑ - ΒΕΛΓΙΟ (BELGIAN GRAND PRIX - CIRCUIT SPA FRANCORCHAMPS - BELGIUM)



Το Bελγικό Γκραν Πρι διεξάγεται στο αυτοκινητοδρόμιο Σπα που βρίσκεται στην περιοχή των Αρδεννών του Ανατολικού Βελγίου, περίπου μισή ώρα από τη Λιέγη, μια περιοχή της χώρας που είχε συσχετιστεί με το μηχανοκίνητο αθλητισμό από τα πολύ πρώιμα χρόνια των αγώνων.

Από την ίδρυσή του το Σπα έχει γίνει γνωστό για τις απρόβλεπτες καιρικές συνθήκες του. Σε κάποια φάση της ιστορίας του Βέλγικου Γκραν Πρι, έβρεχε για 20 χρόνια συνεχόμενα! Οπως επίσης υπήρξαν πολλές κούρσες που σε ένα μέρος του σιρκουί είχε ήλιο, ενώ την ίδια στιγμή, σε ένα άλλο μέρος έβρεχε. Δεν υπήρχαν ασύρματοι εκείνη την εποχή και οι οδηγοί δεν είχαν ιδέα για τις συνθήκες της πίστας. Αυτό σήμαινε συχνά ένα ατύχημα και λόγω της αγροτικής περιοχής του σιρκουί, οι οδηγοί χτυπούσαν σε σπίτια, πέτρινους τοίχους, αναχώματα ή δέντρα. Πολλοί σκοτώθηκαν ή τραυματίστηκαν σοβαρά στο Σπα κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1950. Όταν η πίστα πήρε το Γκραν Πρι ήταν ο φόβος και ο τρόμος των οδηγών, καθώς σε πολλούς απο αυτούς δεν άρεσε η πίστα. Ήταν το ταχύτερο σιρκουί στην Ευρώπη εκείνη την εποχή και οι μέσες ταχύτητες ανα γύρο ήταν γύρω στα 240 χλμ/ώρα και καθώς τα χρόνια περνούσαν τα μονοθέσια της F1 γινόταν όλο και πιο γρήγορα και η πίστα όλο και πιο επικίνδυνη.
Η ασφάλεια στο μηχανοκίνητο αθλητισμό ήταν σχεδόν ανύπαρκτη και σχεδόν καμία σκέψη δεν υπήρξε ποτέ για την ασφάλεια. Οι περισσότεροι οδηγοί εκείνες τις μέρες προτίμησαν το στοιχείο του κινδύνου του αθλήματος, καθώς τους έδινε την ικανοποίηση να κάνουν κάτι επικίνδυνο και να επιβιώνουν. Όμως οι καιροί είχαν αλλάξει και αυτό φάνηκε όταν για στο Βελγικό Γκραν Πρι του 1969 στο Σπα, ο επικεφαλής του συνδέσμου οδηγών επισκέφθηκε την πίστα και απαίτησε πολλές βελτιώσεις σε στηθαία ασφαλείας και οδοστρώματα, προκειμένου να καταστεί ασφαλής για τους αγώνες. Οι ιδιοκτήτες της πίστας δεν θέλησαν να πληρώσουν για την βελτίωση της ασφάλειας και οι Βρετανικές, οι Γαλλικές και οι Ιταλικές ομάδες αποχώρησαν από τον αγώνα που στο τέλος ακυρώθηκε. Μετά την απόφαση αυτή οι Βέλγοι αποφάσισαν να εναλλάσσονται τα Γκραν Πρι μεταξύ του σιρκουί Ζόλντερ στο Βόρειο Βέλγιο και στο Νίβελς-Μπάουλερς κοντά στις Βρυξέλλες. Το 1979 η διαδρομή του Σπα είχε μειωθεί σε 7χλμ και τα μέρη του αγροτικού τοπίου είχαν κοπεί και αντικατασταθει.

Το ατύχημα στο Σπα το 1998
Ο αγώνας του 1998 ήταν ιδιαίτερα αξιοσημείωτος, καθώς σε καταρρακτώδεις συνθήκες βροχής, ο αγώνας σταμάτησε μετά από ένα ατύχημα που έγινε με 13 από τα 22 μονοθέσια στην πρώτη στροφή. Η δυνατή βροχή προκάλεσε χαμηλή ορατότητα και ο Μίκαελ Σουμάχερ χτύπησε στο πίσω μέρος του Ντέιβιντ Κούλθαρντ , ένα γεγονός που τον εξόργισε τόσο πολύ που εισέβαλε στο γκαράζ της McLaren για να επιτεθεί στον Κούλθαρντ, ισχυριζόμενος ότι είχε προσπαθήσει να τον σκοτώσει. Ο Κούλθαρντ αργότερα παραδέχτηκε ότι το ατύχημα οφείλεται σε δική του υπαιτιότητα.
Ο Μίκαελ Σουμάχερ μετα το ατύχημα
Μόνο 8 οδηγοί τερμάτισαν εκείνη τη χρονιά. Ο Μίκαελ Σουμάχερ κέρδισε το 52ο Γκραν Πρι του στο Σπα το 2001 και ξεπέρασε τον Άλεν Προστ που είχε το ρεκόρ όλων των εποχών με 51 νίκες! Ο Σουμάχερ κέρδισε επίσης το 7ο πρωταθλημά του στο Σπα το 2004. Τη χρονιά του 2003 δεν ύπηρξε Βέλγικο Γκραν Πρι λόγω της απαγόρευσης της διαφήμισης των προϊόντων καπνού απο τους νόμους της χώρας. Το Βελγικό Γκραν Πρι ορίστηκε ως Ευρωπαϊκό Γκραν Πρι 6 φορές, όταν ο τίτλος αυτός ήταν τιμητικός. Το μήκος της πίστας του Σπα είναι 7,004χλμ και το μήκος του αγώνα 308,052χλμ που ολοκληρόνεται σε 44 γύρους. Το 2016 το Γκραν Πρι Βελγίου έχει προγραμματισθεί στις 28 Αυγούστου.
Δείτε το στο χάρτη: