ΠΙΣΤΑ MOΝΤΣΑ - ΙΤΑΛΙΑ (ITALIAN GRAND PRIX - MONZA CIRCUIT - ITALY E9'17068 N45'37014 )



Το Ιταλικό Γκραν Πρι είναι ενα απο τα μεγαλύτερα Γκραν Πρι στο καλεντάρι της F1, επίσης ήταν ένας από τους εναρκτήριους αγώνες του πρωταθλήματος F1 το 1950 και συνέχισε να διοργανώνεται κάθε χρόνο από τότε.

Οι μόνοι άλλοι αγώνες που διοργανώνοται απο την αρχη του πρωταθλήματος F1 είναι το Βρετανικό Γκραν Πρι, το Γκραν Πρι του Μονακό και το Βελγικό Γκραν Πρι. Ο Ιταλικός αγώνας από το 1950 διεξάγεται στη Μόντσα, εκτός από το 1980, που πραγματοποιήθηκε στην Ίμολα. Επίσης το Ιταλικό Γκραν Πρι ορίστηκε ως Ευρωπαϊκό Γκραν Πρι 7 φορές, όταν ο τίτλος αυτός ήταν τιμητικός και απονεμόταν κάθε χρόνο σε ένα Γκραν Πρι στην Ευρώπη.

Ο μηχανοκίνητος αθλητισμός ήταν πάντα εξαιρετικά δημοφιλής στην Ιταλία, ο πρώτος αγώνας αυτοκίνητων πραγματοποιήθηκε το 1921 σε ενα σιρκουί 17 χιλιομέτρων κοντά στην Μπρέσια. Ο αγώνας είχε συνδεθεί με την Μόντσα, μια αγωνιστική εγκατάσταση ακριβώς έξω από την βόρεια πλευρά του Μιλάνου, που χτίστηκε το 1922, για τον αγώνα εκείνου του έτους. Η Μόντσα ολοκληρώθηκε το 1922 και ήταν η 3η μόνιμη πίστα στον κόσμο εκείνη την εποχή, το Μπρούκλαντς στην Αγγλία και η Ινδιανάπολη στις ΗΠΑ, ήταν οι άλλες δύο.

Το μήκος της Μόντσα εκείνη την εποχή ήταν 10 χιλιόμετρα και κατα τη διάρκεια των ετών συνέβησαν τραγικά γεγονότα. Το 1928 η κούρσα κατέλειξε σε τραγωδία και οι αγωνες σταμάτησαν για 3 χρόνια. Ο Ιταλός Εμίλιο Ματεράτσι συνετρίβη με το μονοθέσιο του απέναντι απο τα πιτς, σκοτώνοντας τον ίδιο και 27 θεατές. Μέχρι την καταστροφή του Λε Μανς το 1955, η Μόντσα ήταν η πίστα όπου είχε συμβεί το χειρότερο ατύχημα σε αγώνες αυτοκινήτου. Το 1933 η καταστροφή χτύπησε και πάλι, 3 κορυφαίοι οδηγοί σκοτώθηκαν στους 2 πρώτους γύρους του αγώνα, όταν σε μια στροφή υπήρξε στάμπα πετρελαίου που έκανε τα μονοθέσια να γλυστρίσουν. Η φρίκη όμως δεν είχε τελειώσει, μετά την διακοπή του αγώνα για τον καθαρισμό του πετρελαίου, το μονοθέσιο του Πολωνού Τσαικόφσκι μετά απο διαρροή καυσίμου, έπιασε φωτιά και συνετρίβει στο ίδιο σημείο που χτύπησαν και τα 2 προηγούμενα, ο Πολωνός βρήκε φρικτό θάνατο. Ο Ενζο Φεράρι ήταν πολύ κοντά στους 2 οδηγούς που χάθηκαν και τον σκλήρυνε πολύ αυτή η τραγωδία. Σήμερα, ιστορικοί καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι τα γεγονότα αυτού του αγώνα σηματοδοτούν μια καμπή, κυρίως για τον Ενζο Φεράρι, αλλα ήταν και το τέλος για την χαρούμενη εποχή των αγώνων αυτοκινήτου και την αρχή μιας νέας σκληρότερης εποχής.
 Η ασφάλεια εκείνες τις ημέρες ήταν εντελώς ανύπαρκτη και η κατάσταση των σιρκουί σχεδόν πανομοιότυπη με ένα συνηθισμένο επαρχιακό δρόμο. Οι θεατές συχνά βρισκόταν πολύ κοντά ή ακόμη και δίπλα στην πίστα και δεν είχαν καμία προστασία, εκτός από την κοινή λογική. Μετά την καταστροφική, αυτη χρονιά το Ιταλικό Γκραν Πρι διεξήχθη στο Λιβόρνο. Το 1938 επέστρεψε στη Μόντζα και το 1939 όταν ο Β' Παγκόσμιος Πόλεμος ξέσπασε, το Ιταλικό Γκραν Πρι αναβλήθηκε μέχρι το 1947, που πραγματοποιήθηκε στην πόλη του Μιλάνου, αλλά και πάλι χτύπησε η τραγωδία. Ο Ιταλός Τζιοβάνι Μπρακο συνετρίβη πάνω σε μια ομάδα θεατών, σκοτώνοντας 5. Έτσι το 1948 ο αγώνας έγινε στο Τορίνο και το 1949 επέστρεψε στην Μόντσα, όπου έμεινε για τα επόμενα 30 χρόνια, απο το 1949 μέχρι το 1979. Το 1971 ο αγώνας ήταν ο ταχύτερος της F1 μέχρι εκείνο το χρονικό σημείο. Η πίστα ήταν γεμάτη ευθείες και γρήγορες στροφές και τα μονοθέσια της F1 είχαν γίνει πολύ πιο γρήγορα. Το 1980 η Ίμολα φιλοξενήσε το Ιταλικό Γκραν Πρι, που ξαναεπέστρεψε στην Μόντσα το 1981 και έχει μείνει εκεί μέχρι και σήμερα. Ο ταχύτερος γύρος της πίστας έγινε στον αγώνα του 2002, από τον Κολομβιανό Χουάν Πάμπλο Μοντόγια με μέσο όρο 259,827 χλμ/ώρα. Στο Ιταλικό Γκραν Πρι του 2006 ο Μίκαελ Σουμάχερ ανακοίνωσε την αποχώρησή του από τους αγώνες της F1 και το 2008 ο Σεμπάστιαν Φέτελ έγινε ο νεότερος οδηγός στην ιστορία, που κερδίζει ένα Γκραν Πρι, σε ηλικία 21 ετών και 74 ημερών. Τα τελευταία χρόνια αυξανόταν η αβεβαιότητα για το γεγονός ότι η Μόντσα θα συνεχίσει να φιλοξενεί το Γκραν Πρι Ιταλίας, ωστόσο τον Μάρτιο του 2010 υπογράφτηκε συμφωνία με τη FIA, τουλάχιστον μέχρι το 2016.
Το Ιταλικό Γκραν Πρι τα τελευταία χρόνια έχει χαρακτηριστεί ως γρουσουζιά του νικητή οδηγού, καθώς για 7 συνεχόμενα χρόνια, 2004-2010, κανένας απο τους νικήτες του Ιταλικού Γκραν Πρι δεν κέρδισε και το πρωτάθλημα την ίδια χρονιά. Κατά τη διάρκεια των δύο τελευταίων δεκαετιών μόνο τρεις οδηγοί έχουν κερδίσει το Ιταλικό Γκραν Πρι και το πρωτάθλημα την ίδια χρονιά, ο Αυρτον Σένα το 1990, ο Μίκαελ Σουμάχερ το 2000 και 2003 και ο Σεμπάστιαν φέτελ το 2011. Το μήκος της πίστας είναι 5,793χλμ και το μήκος του αγώνα 306,720χλμ που ολοκληρόνεται σε 53 γύρους. Τη σεζον 2016, το Γκραν Πρι Ιταλίας θα λάβει χώρα στη Μόντσα στις 4 Σεπτεμβρίου.

Δείτε το στο streetview

Δείτε το στο χάρτη: